Over dammen for 12 bucks

Michael O' Leary gjør det igjen - skremmer vettet av de etablerte flyslskapene.
For til nettstedet Flightglobal.com sier mannen bak Ryanair at han fra 2010 skal selge billetter fra Europa til USA for 12 USD. Eller cirka 80 kroner.
Og mannen mener alvor! Han har varslet at han vil kjøpe opptil 50 fly av typen Boeing 787 Dreamliner, eller Airbus A350, så han er virkelig ute etter å ta markedsandeler fremfor å tilby en råbillig kuriositet.

Dette betyr at han pirker et marked som de etablerte flyselskapene hittil har vært alene om - interkontinental flytrafikk. Det som har skjedd med luftfarten i Europa, med hard konkuranse, konkurser, og slutt på vin og matpakke bak gardinen, er altså i ferd med å skje aver Atlanteren. Ryanairs inntog vil sannsynligvis bety at de store flyselskapene må legge om stilen, for i være med videre i konkurransen.

Hvordan i all verden kan han få dette til? For det første vil flyene ta av og lande på alternative flyplasser. Skal du fra Oslo til New York, blir det, uansett hvor absurd det høres ut, direkterute mellom f.eks. Sandefjord og Baltimore. Skal du ha mat om bord? - Betal! Drikke? - Dra kortet! Se film? - Fram med lommeboka, igjen! Bare det første året regner Ryanair med at de vil frakte 70 millioner passasjerer fra 23 europeiske flyplasser, og alle får ikke de billigste billettene.
Selskapet får egne direktører, og eget navn, og stal styres uavhengig av Ryanair.

Dersom O'Leary får dette til, vil han nok en gang revolusjonere luftfarten. Flere av oss vil få anledning til å se mer av Verden.

Dette blir tøft for de store flyselskapene. De blir nødt til å tenke nytt.

Spørsmålet som gjenstår er hvor lite O'Leary har tenkt til å sette av til klimakvoter...

Forbrukerbevissthet handler ikke bare om pris!

Hilsen Øystein.

Kommentarer:

Postet av: Geir
Å fly over Atlanteren for 12 USD eller 80 NOK er bare en bløff, eller kan i beste fall være noen få billetter på en flight til dumpingpris, som et lokketilbud.

Hvorfor?
Prisen er ikke en gang i nærheten av å dekke drivstoffutgiftene!

Et enkelt regnestykke:
Distansen fra f.eks. London til New York er ca. 5600 km.
Det mest drivstofføkonomiske av langdistanseflyene, Airbus A380, har et drivstofforbruk på 0,029 liter per passasjer-km.
Prisen på jet-fuel på verdensmarkedet er i dag 2.02 USD per US gallon (i.h.t IATA web site), altså ca 3 NOK per liter.
På en flyging fra London til NY vil dermed en Airbus A380 bruke 162 liter jet-fuel, til en pris av 486 NOK, altså 6 ganger så mye som Ryanair / Michael O'Leary påstår at billetten skal koste.

I tillegg må det betales for lønn til mannskapet, avskrivning/renter på flymateriellet, vedlikehold, lufthavn- og underveis-avgifter etc.

Men kanskje disse turene blir avertert i vanlig Ryanair-stil med store bokstaver: Fly til USA for 60 kr!!!!
og deretter med liten skrift:
I tillegg kommer:
kr. 500 for drivstoff
kr. xx for lønn til mannskapet
kr. yy for bagasje
kr. zz for avgifter
kr. xy for vedlikehold av flyene
kr. xz for avskrivning på flyene
kr. yz for renter på flyene
kr. yx i fortjeneste til selskapet
etc.
etc.
15.mai.2007 @ 11:56
Postet av: Geir
Det var selvsagt drivstofforbruk på 162 liter per passasjer, for å fly en A380 over Atlanteren
15.mai.2007 @ 11:59

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5399612
Mitt profilbilde

Øystein Løwer

Fra: Oslo

Født: 1978

Øystein Løwer er født 8. januar 1978, og har jobbet i TV 2s nyhetsavdeling siden våren 2002. Han er oppvokst i den fransktalende delen av Belgia, har både Baccalauréat og Sciences Politiques-studier fra Frankrike. Han avla eksamen i journalistikk ved Høgskolen i Oslo våren 2003, og jobber i dag innen fagfeltet forbrukerjournalistikk og økonomi. Øystein er også TV 2s luftfartsreporter, og følger særlig tett konkurransen mellom SAS Braathens og Norwegian.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits