Fly forbanna!

Når flygende personell går til streik rammer det forbrukerne minst like hardt som det presser ledelsen?

Med bildene av uendelige køer med fortvilede passasjerer på Kastrup ferskt i minne, er det nærmest ufattelig at bildene går i reprise - bare ett år senere.

I fjor var det pilotene i SAS Danmark som satte seg på bakbeina, denne gangen er det de kabinansatte i den danske delen av selskapet som sier ?nok er nok?. For oss passasjerer spiller det for så vidt ingen rolle hvem som streiker. Tar ikke flyet av, blir vi sittende bom fast, enten vi skal i bryllup eller på shoppingtur på Kontinentet. Uansett hvor viktig reisen er, har vi alle en grunn til å komme oss dit vi har kjøpt billett. Og går ikke flyet, går vi glipp av langt mer enn selve transportetappen vi har betalt for.

I en slik situasjon er det vanskelig, for ikke å si utenkelig, å føle sympati med de kabinansatte.
Vi vil gjerne gi dem skylda for at vi ikke kommer dit vi skal til avtalt tid. Vi ser for oss flyvertinner og flyverter som sutrer over småplukk som de på den andre siden av forhandlingsbordet ikke gikk med på innfri.

Men bildet kan være et ganske annet. Det er lite trolig at de kvinner og menn som gjennom mange år har gitt all sin arbeidstid til å servere oss en hyggelig reise, synes det er spesielt tilfredsstillende å se de samme passasjerene strandet i en avgangsterminal. Det er også lite trolig at disse kvinner og menn ønsker å sverte et selskap de en gang drømte om å jobbe for. De ønsker trolig i dag å kle uniformene sine med like mye stolthet som da. Det eneste de gjør, er å ta i bruk det pressmiddelet de med like stor rett som andre lønnsmottakere, tyr til når misnøyen overgår det man er villig til å akseptere.

Flygende personell har vært vitner til en helt annen utvikling i rettigheter og lønnsvekst enn andre yrkesgrupper. En skal lete lenge etter yrker der de ansatte har blitt nødt til å jobbe mer for mindre lønn. Det er en grunn til at du og jeg kan reise til Roma den ene helgen, og til London den neste. Som forbrukere nyter vi godt av priskrigen i lufta. Mye takket være at ansatte i luftfarten har vært villige til å akseptere dårligere arbeidsvilkår.

Så kanskje neste gang en smilende Kristina ønsker deg velkommen om bord en SK-flight til Stockholm, kan du tenke på at hun strekker seg langt for at nettopp du skal få en billett til under 500 kroner. Og kanskje du også kan sende en tanke til Krister som ikke fikk beholde jobben av nøyaktig samme grunn.
Er streik blitt prisen å betale for å fly billig?

Hilsen Øystein.

Kommentarer:

Postet av: Hansen
Jeg skjønner også at noen grupper synes nok er nok og vil markere dette, men problemet i "flyverdenen" er at det er altfor mange grupper og hver gang en av disse setter foten ned så går det ut over samme forbrukergruppe. Det er flyvere, kabinansatte, flyveledere, stuere, sikkerhetspesonell osv. og når alle disse forhandler (streiker) på forskjellige tidspunkt og på forskjellige flyplasser og til forskjellige tider på året, så gir det ringvirkninger og skaper kaos året rundt.
25.apr.2007 @ 15:06
Postet av: Berta
Den satt! Veldig god kommentar, Øystein :-)
25.apr.2007 @ 15:15
Postet av: Karius
Er enig med mye av det du skriver Øystein, men på et punkt er vi totalt uenige. I arbeidslivet er det visse spilleregler som skal følges. Når en aksjon som denne skjer utenfor regelverket og dermed også er ulovlig, da har man gått for langt. Det gir derfor ingen sympati fra min side.
25.apr.2007 @ 16:10
Postet av: Norsk SAS ansatt
DU er en reflektert og har god innsikt!! Du er inne på løsningen!! Bring den videre til toppene i SAS systemet!!
25.apr.2007 @ 18:06
Postet av: Anne
Nå må jeg påpeke en ting. Det ER altså ikke så jævli mange flybilletter under 500 kroner. Da skal du være heldig altså.

Oslo-Tromsø til under 500? Nei
Oslo - Bodø til under 500? Nei
Oslo - Zurich til under 500? Nei

Jeg kan fortsette i en evighet.
Oslo - København til under 500? Ja, her er det flere selskaper og derfor mer konkurranse.

26.apr.2007 @ 18:00
Postet av: Kjetil
Streiker har jo preget luftfarten i mange år, også lenge før vi fikk noe særlig konkurranse i det skandinaviske luftrommet. Og svært ofte er det Kastrup som skaper knute på tråden.
27.apr.2007 @ 23:23

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5422291
Mitt profilbilde

Øystein Løwer

Fra: Oslo

Født: 1978

Øystein Løwer er født 8. januar 1978, og har jobbet i TV 2s nyhetsavdeling siden våren 2002. Han er oppvokst i den fransktalende delen av Belgia, har både Baccalauréat og Sciences Politiques-studier fra Frankrike. Han avla eksamen i journalistikk ved Høgskolen i Oslo våren 2003, og jobber i dag innen fagfeltet forbrukerjournalistikk og økonomi. Øystein er også TV 2s luftfartsreporter, og følger særlig tett konkurransen mellom SAS Braathens og Norwegian.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits