Svenskens Ankommende Strategi

Hvordan ser fremtiden ut for SAS?
(foto: Øystein Løwer)

I vinter møtte jeg Mats Jansson. En høy, svensk og svært imøtekommende gentleman, den nye toppsjefen i SAS.
Det første jeg la merke til var hvor uredd han var for spørsmål han ikke hadde fått på forhånd. I forkant av intervjuet, det første han ga til et norsk medium etter å ha tiltrådt, hadde hans pressekontakter insistert på punkter han ikke ville, eller ikke ville kunne, svare på. Mitt prisipp er at jeg som journalist har lov til å spørre, så får heller intervjuobjektet la være å svare.

Han møtte meg altså åpent, i sterk kontrast til sin forgjenger. Jørgen Lindegaard opplevde jeg ofte som defensiv og skeptisk til journalistene. Denne gangen fikk jeg møte en mann med en helt annen instilling. Kanskje ikke så rart, Mats Jansson er gift med en journalist. Derfor lovte han meg også at han alltid personlig ville fronte selskapet overfor pressen - i gode og onde dager.

Under intervjuet fikk jeg ikke så mange konkrete svar om hvilke planer han hadde for fremtiden til SAS. Snarere at han var i ferd med å legge planene. Det skulle han komme tilbake til i mai, sa han. Nå har mai kommet, og det samme gjør strategiplanen.
Vi journalister venter i spenning.
De ansatte venter i frykt. 
De reisende kan være forventningsfulle.
For hovedkonklusjonen jeg trakk den gangen var at Jansson ville rette alt fokus i selskapet mot kundene, mens de ansatte ikke kunne føle seg trygge i et marked i konstant utvikling. Flybransjen møter minst en ny uforutsigbarhet så fort man tror man har kommet over den forrige.

Vi vet ikke noe konkret om strategien til Janssons SAS per i dag. Men vi kan i det minste ane hvilken linje han har tenkt å følge. Han virker beslutsom og tøff.
I dag ble det nemlig kjent at samtlige rundturer mellom Stockholm og København, samt Oslo og København, ikke lenger skal drives av SAS Danmark,  slik den danske delen av  selskapet hadde enerett til fram til i dag.  Nå skal henholdsvis SAS Sverige og SAS Norge (SAS Braathens) ta over, 
fordi de vil kunne drive rutene på en mer lønnsom måte. De som opererer billigst, får gjøre jobben. Dermed mister 200 SAS Danmark-ansatte jobben. At dette er en umiddelbar straff til de ansatte som streiket ulovlig i SAS Danmark for kort tid siden, er lite trolig.
Aksjonen kostet riktignok SAS 100 millioner kroner, men dette  ha vært planlagt over lengre tid. 

Sett i et større perspektiv... Kan dette være starten på en langsiktig plan der man etter å ha "bolagisert", det vil si etter å ha splittet opp "gamle SAS" i flere datterselskaper, nå setter selskapene opp mot hverandre i en intern konkurranse? En slags situasjon der hver rute blir lagt ut på anbud, slik at det selskapet som kan drive ruten billigst, får drive den?

Har det selskapet som på en unik måte klarte å forene tre nasjoner, plutselig "vrengt jakka", og gjort de tre landene til arge konkurrenter i et selskap som bare et gammelt navn binder sammen?

Mens vi venter på SAS-konsernets strategiplan, er det lov å tenke høyt. Dette er, som sagt, rene spekulasjoner fra min side.
 
Trolig håper de ansatte at jeg tar feil.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5433333
Mitt profilbilde

Øystein Løwer

Fra: Oslo

Født: 1978

Øystein Løwer er født 8. januar 1978, og har jobbet i TV 2s nyhetsavdeling siden våren 2002. Han er oppvokst i den fransktalende delen av Belgia, har både Baccalauréat og Sciences Politiques-studier fra Frankrike. Han avla eksamen i journalistikk ved Høgskolen i Oslo våren 2003, og jobber i dag innen fagfeltet forbrukerjournalistikk og økonomi. Øystein er også TV 2s luftfartsreporter, og følger særlig tett konkurransen mellom SAS Braathens og Norwegian.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits