Velge og vrake

Om kort tid skal Forsvarsdepartementet legge fram sin innstilling til fremtidig valg av militære transportfly, for Stortinget. De gamle Hercules-flyene er slitne, de utgjør et lett bytte ute i krigsområdene, de er blitt en trussel for seg selv, 40 år etter at de ble tatt i bruk.
Uansett hvor mange hundre millioner skattepenger som skal gå med til vedlikehold, vil de gamle arbeidsjernene aldri kunne matche dagens høyteknologiske alternativer.

Forsvaret trenger nye fly for de neste 40 årene. Tre milliarder kroner må på bordet for å skaffe fire nye transportfly. Tre milliarder er mye penger. Derfor er det naturlig at alle som har fly å tilby, blir betraktet i konkurransen. Problemet er bare at det i dag finnes to alternativer. På den ene siden, Lockheed Martin’s nye Hercules, som bortsett fra navnet og utseendet, har lite til felles med forgjengeren. Og så er det Airbus A400M. Et teknologisk vidunder som ikke har lettet fra tegnebrettet ennå.

Men situasjonen er blitt så akutt at Forsvaret trenger nye fly nå. Og det betyr nå med en gang.
Derfor er det høyaktuelt med en såkalt hurtiganskaffelse. Det betyr å kjøpe fly som allerede finnes der ute. US Air Force har bestilt så mange Herculesfly at de kan avse fire stykker til det norske luftforsvaret. Dermed kan Forsvarsminster Anne-Grethe Strøm-Erichsen (Ap) løse saken fort.

Men siden tidsperspektivet er så langt som det er, vi snakker om de 40 neste årene, er det nærliggende å spørre om en kriseløsning er forsvarlig på lang sikt. Airbus føler seg dolket i ryggen, enkelte politikere snakker om rehabilitering av de gamle Herculesflyene. Men det tilbakevendende spørsmålet blir: har vi råd til å vente? Har vi råd til å leie fly til de oppdragene Norge har forpliktet seg til å delta i? Pengene flyr mens flyene står på bakken.

Svaret fra departementet på spørsmålet om vi kan vente, er høyst sannsynlig nei. Stortinget blir dermed nødt til å votere eller forkaste et forslag om hurtigkjøp av Herculesfly. Forkaster de folkevalgte dette, blir spørsmålet hvordan vi skal klare oss uten, i en periode på kanskje ti år. Og selv om de pasifistiske kreftene i noen av oss sikkert roper høylytt om å la være å kjøpe nytt militært utstyr, er det nå engang slik at internasjonale forpliktelser skal holdes.

De gamle Herculesflyene er blitt for gamle. Forsvaret er i tidsklemma og må skaffe nye fly raskt. Det finnes pr i dag et eneste alternativ.

Med andre ord: Norge må vrake. Men kan ikke velge.
image2

Kommentarer:

Postet av: MM
Det finnes flere alternativer enn de to nevt her. Ukrainske Antonov An-70 tilfredstiller de samme kravene som Airbus A400M blir bygget etter.
14.mai.2007 @ 17:04
Postet av: Aerofil
Du bommer litt i resonnementet ditt her, Airbus har faktisk forpliktet seg til å holde våre gamle Herc'er i lufta frem til A400M blir levert. Og i et 40-års perspektiv har vi faktisk råd til dette!
Vi blir jo nødt til å leie inn kapasitet i stor grad over de neste 40 årene uansett dersom vi velger nye Hercules ettersom den er for liten for Forsvaret - se bare på alle de svære Antonov An-124'ene de leier inn i dag. Mange av de oppdragene kunne A400M greit ha utført.
Helt ok om du personlig liker Lockheed Martins produkter, men litt mer nyansert meningsytring bør man kunne forvente.
15.mai.2007 @ 13:52
Postet av: Kapitän
Bli edru. Vi kan da ikke gå og kjøpe enda flere utgamle Hercules. Hercules kom på markedet for 50 år siden. Allverdens oppgraderinger og moderniseringer kan ikke underslå at flyet er en gammel dame med vannvittig drivstoff forbruk og dertil ubrukelig miljøprofil.

Da må man heller se på C-17.
15.mai.2007 @ 22:08
Postet av: Tim
myndighetene har hatt 40 år på seg til å forberede seg på å bytte flyene ut, men ikke f... om de har fått hodet ut av rævva si. Men så lenge ingen er ansvarlig, tar ingen ansvar....
23.mai.2007 @ 16:01

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5437148
Mitt profilbilde

Øystein Løwer

Fra: Oslo

Født: 1978

Øystein Løwer er født 8. januar 1978, og har jobbet i TV 2s nyhetsavdeling siden våren 2002. Han er oppvokst i den fransktalende delen av Belgia, har både Baccalauréat og Sciences Politiques-studier fra Frankrike. Han avla eksamen i journalistikk ved Høgskolen i Oslo våren 2003, og jobber i dag innen fagfeltet forbrukerjournalistikk og økonomi. Øystein er også TV 2s luftfartsreporter, og følger særlig tett konkurransen mellom SAS Braathens og Norwegian.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits