BU-hu!

To nære venner tok sluttpakken sin og gikk. De hadde fått nok. Nok av det de kalte et klasseskille mellom tidligere SAS-ansatte og oppkjøpte Braathens-folk.

 

Begge hadde et brennende engasjement i Braathens. De fortalte meg ofte om hvor artig det var å jobbe i lille Braathens, å stadig overraske storebror SAS, å ta skippertak med resten av familien når det trengtes.

 

For Braathens var en familiebedrift. Ikke bare for de som bar Braathens-navnet i passet, også for de som bar det på brystlommen.

 

Da SAS kjøpte Braathens og den norske delen av SAS ble nye SAS Braathens var det mange som gråt - og jublet. Noen mente det var fint at begge navn ble ivaretatt, noen mente det var uhyre lite smakfullt å blande sammen to motsetninger på den måten. Noen så sin fremtid skånet, andre sin fortid tilsølet. Det er ikke til å komme unna at sammenslåingen mellom SAS og Braathens førte til mange problemer: Interne stridigheter, bedriftskulturer på kollisjonskurs, lista er lang. Men etter fusjonen har det også blitt billigere å fly for oss reisende - dog mye takket være en ikke ukjent Herr Kjos som ikke kunne DY seg.

 

Vel- fusjonen er ved veis ende. SAS Braathens har fått sin egen bedriftskultur, sin egen identitet. Fremdeles strider noen imot, men de fleste har innsett at det ikke finnes noen vei tilbake til gamle dager. Og så forsvinner Braathens-navnet. Det kommer vel neppe som en bombe. Navnet SAS Braathens vil bli husket som en midlertidig løsning slik at ingen skulle føle seg oppslukt av den andre part.

Men hva nå? Igjen sitter Braathens-ansatte med den tidligere konkurrentens uniformer. Braathens-navnet er snart en saga blott, og et stort kapittel norsk luftfartshistorie forsvinner for godt.

 

Det er litt vemodig. Braathens var "the Norwegian flag carrier".

Og når det gjelder mine to venner, sier de begge. "Vi ble ansatt i et selskap, og endte opp med å jobbe for fienden. Da finner vi heller noe annet å gjøre".

Hilsen Øystein.

Fly forbanna!

Når flygende personell går til streik rammer det forbrukerne minst like hardt som det presser ledelsen?

Med bildene av uendelige køer med fortvilede passasjerer på Kastrup ferskt i minne, er det nærmest ufattelig at bildene går i reprise - bare ett år senere.

I fjor var det pilotene i SAS Danmark som satte seg på bakbeina, denne gangen er det de kabinansatte i den danske delen av selskapet som sier ?nok er nok?. For oss passasjerer spiller det for så vidt ingen rolle hvem som streiker. Tar ikke flyet av, blir vi sittende bom fast, enten vi skal i bryllup eller på shoppingtur på Kontinentet. Uansett hvor viktig reisen er, har vi alle en grunn til å komme oss dit vi har kjøpt billett. Og går ikke flyet, går vi glipp av langt mer enn selve transportetappen vi har betalt for.

I en slik situasjon er det vanskelig, for ikke å si utenkelig, å føle sympati med de kabinansatte.
Vi vil gjerne gi dem skylda for at vi ikke kommer dit vi skal til avtalt tid. Vi ser for oss flyvertinner og flyverter som sutrer over småplukk som de på den andre siden av forhandlingsbordet ikke gikk med på innfri.

Men bildet kan være et ganske annet. Det er lite trolig at de kvinner og menn som gjennom mange år har gitt all sin arbeidstid til å servere oss en hyggelig reise, synes det er spesielt tilfredsstillende å se de samme passasjerene strandet i en avgangsterminal. Det er også lite trolig at disse kvinner og menn ønsker å sverte et selskap de en gang drømte om å jobbe for. De ønsker trolig i dag å kle uniformene sine med like mye stolthet som da. Det eneste de gjør, er å ta i bruk det pressmiddelet de med like stor rett som andre lønnsmottakere, tyr til når misnøyen overgår det man er villig til å akseptere.

Flygende personell har vært vitner til en helt annen utvikling i rettigheter og lønnsvekst enn andre yrkesgrupper. En skal lete lenge etter yrker der de ansatte har blitt nødt til å jobbe mer for mindre lønn. Det er en grunn til at du og jeg kan reise til Roma den ene helgen, og til London den neste. Som forbrukere nyter vi godt av priskrigen i lufta. Mye takket være at ansatte i luftfarten har vært villige til å akseptere dårligere arbeidsvilkår.

Så kanskje neste gang en smilende Kristina ønsker deg velkommen om bord en SK-flight til Stockholm, kan du tenke på at hun strekker seg langt for at nettopp du skal få en billett til under 500 kroner. Og kanskje du også kan sende en tanke til Krister som ikke fikk beholde jobben av nøyaktig samme grunn.
Er streik blitt prisen å betale for å fly billig?

Hilsen Øystein.

Venner i hytt og pine

Hvor mange venner har du? Og da mener du i den virkelige verden, eller i den virtuelle?

Jeg innrømmer det gjerne: jeg er fullstendig hekta på Facebook. De første dagene var jeg sykelig opptatt av hvor raskt antall venner steg time for time, og aldri tiligere har jeg klikket hyppigere på "oppdater"-ikonet enn da.

Når det stagnerer er det ikke noe gøy lenger... Man må rett og slett innse at det er begrenset hvor mange venner man har. Men er de egentlig vennene våre? Hvor mange av disse folkene i den virtuelle vennekretsen ville man tålt å ta en kaffe med en time eller to?

Jeg har gått gjennom vennelista mi. Egentlig er det ganske få jeg ville følt meg avslappet med. Kanskje 20-25 stykker? Likevel har alle "vennene" på Facebook full tilgang på det jeg gjør, bilder jeg måtte legge ut av meg selv i mer eller mindre pinlige situasjoner, og ikke minst, disse perifere bekjente kan når som helst skrive hva som helst om deg.

Det er det som skremmer meg. Jeg hoppet på en karusell i fart, jeg vil ikke hoppe av, for jeg synes det er ufattelig gøy, samtidig kan det hende at den vil snurre litt fortere enn planlagt.

Vil jeg egentlig at alle skal vite hva jeg til enhver tid holder på med? Vil jeg overgi all kontroll over hva slags bilder av meg som blir lagt ut på nettet, til andre? Og hvem vet, for å være ekstra paranoid, om ikke hele Facebook er et instrument for Storebror å få full kontroll på alt vi holder på med? En skikkelig "tracking" av alle som er med?

Egentlig handler det om nettvett og personvern. Problemet er bare at det er så ufattelig gøy - og avhengighetsdannende!

Er DU på Facebook?

Hilsen Øystein.

Over dammen for 12 bucks

Michael O' Leary gjør det igjen - skremmer vettet av de etablerte flyslskapene.
For til nettstedet Flightglobal.com sier mannen bak Ryanair at han fra 2010 skal selge billetter fra Europa til USA for 12 USD. Eller cirka 80 kroner.
Og mannen mener alvor! Han har varslet at han vil kjøpe opptil 50 fly av typen Boeing 787 Dreamliner, eller Airbus A350, så han er virkelig ute etter å ta markedsandeler fremfor å tilby en råbillig kuriositet.

Dette betyr at han pirker et marked som de etablerte flyselskapene hittil har vært alene om - interkontinental flytrafikk. Det som har skjedd med luftfarten i Europa, med hard konkuranse, konkurser, og slutt på vin og matpakke bak gardinen, er altså i ferd med å skje aver Atlanteren. Ryanairs inntog vil sannsynligvis bety at de store flyselskapene må legge om stilen, for i være med videre i konkurransen.

Hvordan i all verden kan han få dette til? For det første vil flyene ta av og lande på alternative flyplasser. Skal du fra Oslo til New York, blir det, uansett hvor absurd det høres ut, direkterute mellom f.eks. Sandefjord og Baltimore. Skal du ha mat om bord? - Betal! Drikke? - Dra kortet! Se film? - Fram med lommeboka, igjen! Bare det første året regner Ryanair med at de vil frakte 70 millioner passasjerer fra 23 europeiske flyplasser, og alle får ikke de billigste billettene.
Selskapet får egne direktører, og eget navn, og stal styres uavhengig av Ryanair.

Dersom O'Leary får dette til, vil han nok en gang revolusjonere luftfarten. Flere av oss vil få anledning til å se mer av Verden.

Dette blir tøft for de store flyselskapene. De blir nødt til å tenke nytt.

Spørsmålet som gjenstår er hvor lite O'Leary har tenkt til å sette av til klimakvoter...

Forbrukerbevissthet handler ikke bare om pris!

Hilsen Øystein.

Lufta er for alle!

Dette første innlegget skriver jeg for å bli kjent med dere. Seerne, bloggerne, forbrukerne.
Med utgangspunkt i mine fagfelt i TV 2-nyhetene, forbrukersaker, luftfart og personlig økonomi, vil jeg gjerne høre fra dere hva dere vil ha mer av - og mindre av.

Hva er det vi bør dekke? Hvilke saker kjeder dere så mye at dere skifter kanal? Er det forbrukersaker eller temaer dere synes vi bør følge ekstra nøye opp?
Som reporter i TV 2-nyhetene er det min oppgave å stå på forbrukernes side, og stille deres kritiske spørsmål til myndigheter og næringslivet. Det er min oppgave å se til at overgrep mot forbrukerne kommer fram i lyset, slik at de ikke skjer igjen.

Derfor vil jeg gjerne starte min første blogg med å invitere dere til å komme med innspill, ris, ros og tips, slik at jeg kan bli bedre til å belyse de viktigste problemstillingene - de dere forbrukere er opptatte av!

Så dersom du har opplevd eller sett noe som du synes TV 2-nyhetene bør grave i, ta mer enn gjerne kontakt med meg. Enten direkte på bloggen, eller via e-post olo@tv2.no

Jeg har kalt denne siden "Lufta er for alle!" av to grunner. På den ene siden refererer jeg til utviklingen i luftfarten, som gjør flyreiser tilgjengelige for alle. På den andre siden er ikke det å si sin mening på TV forbeholdt politikere og maktpersoner - også mannen i gata har rett til å "få det ut" på lufta.

I nær framtid vil jeg skrive om blant annet krisen i Airbus og forventningene til den nye strategiplanen til SAS, som kommer i løpet av mai. Og, selvfølgelig, alt annet som måtte dukke opp av spennende saker i mellomtiden.
Men før det, er ordet ditt!

Øystein.

Velkommen til min blogg!

Mitt profilbilde

Øystein Løwer

Fra: Oslo

Født: 1978

Øystein Løwer er født 8. januar 1978, og har jobbet i TV 2s nyhetsavdeling siden våren 2002. Han er oppvokst i den fransktalende delen av Belgia, har både Baccalauréat og Sciences Politiques-studier fra Frankrike. Han avla eksamen i journalistikk ved Høgskolen i Oslo våren 2003, og jobber i dag innen fagfeltet forbrukerjournalistikk og økonomi. Øystein er også TV 2s luftfartsreporter, og følger særlig tett konkurransen mellom SAS Braathens og Norwegian.

Mer...

april 2007
ma ti on to fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28
29
30            


hits